پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال فرهاد در انتظار نتایج نکونام توجه گزارشگر ایتالیایی به طارمی
سرخط خبرها

سال ۱۴۰۲؛ سال تحول زیرساخت‌های ورزشی

  • کد خبر: ۱۴۵۶۳۷
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
سال ۱۴۰۲؛ سال تحول زیرساخت‌های ورزشی
معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد از برنامه‌های این معاونت در سال آتی گفت.

شهرآرانیوز؛ حسین غیاثی معاونت سلامت و تربیت بدنی یک‌سال می‌شود که در این عرصه فعالیت می‌کند و حالا می‌توان کارنامه عملکرد او را سنجید. مردی که موافق و مخالف معتقدند در مدت حضورش در این مسند، فعالیت‌های جدی در عرصه ورزش همگانی و شهری کرده است، ولی شاید خیلی‌ها نقطه‌ضعف کارنامه کاری او را حمایت‌نکردن از ورزش قهرمانی بدانند؛ مسئله‌ای که البته خودش آن را رد می‌کند و با اعداد و آمار اثبات می‌کند که در این یک‌سال توجه ویژه‌ای هم به ورزش قهرمانی داشته است. آنچه درادامه می‌خوانیدصحبت‌های او درباره مسائل مختلف درحوزه کاری‌اش است.

در مسیر سخت

اتفاق خوبی که در بدو ورودم به معاونت سلامت و تربیت‌بدنی رقم خورد این بود که نه به‌صورت کامل، اما آرام‌آرام ویروس منحوس کرونا حضورش در جامعه کم‌رنگ شد. در یک‌سال گذشته بازخورد‌هایی که در شهر از ورزشکاران، پیشکسوتان و مردم گرفته‌ایم، خوب بوده و خوشبختانه رضایتمندی ایجاد شده است.

شروع از نقطه تکریم پیشکسوتان

در ابتدای ورودمان، چون وضعیت به‌گونه‌ای بود که سالن‌ها و فضای روباز بسته بود، نشستیم و با یک برنامه‌ریزی خوب در بدو امر جشنواره شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی را برگزار کردیم. از روز اول معیار‌هایی را در نظر داشتیم تا بتوانیم در این چهار سال براساس آن‌ها عمل کنیم. ابتدا از مسئله تکریم پیشکسوتان و برگزاری رقابت‌های ورزشی برای آن‌ها آغاز کردیم. تکریم پیشکسوتان را بر خود واجب می‌دانیم و این اعتقاد ماست که هرچه در ورزش داریم، از وجود پیشکسوتان است.

ما در رشته‌های مختلف به پیشکسوتان توجه ویژه داشتیم و محکوم هستیم که دائم به پیشکسوتان فوتبال توجه می‌کنیم، اما ما کارمان را ابتدا با تکریم پیشکسوتان والیبال و بعد دوومیدانی و بعد سایر رشته‌ها آغاز کردیم. مسابقات پیشکسوتان فوتبال را در سالن میثاق داشتیم که بعد از دوازده سال خیلی از این پیشکسوتان دوباره دورهم جمع شدند و یکدیگر را دیدند. این برای ما خیلی جذابیت داشت و از این بابت خوش‌حالیم.

جام رمضان؛ نقطه‌عطف اتفاقی بزرگ

وقتی در اسفندماه با بزرگان ورزش شهر درباره مسابقات جام رمضان مشورت می‌کردم، همه می‌گفتند برگزاری رقابت‌ها در چند رشته کار سختی است. اما این مسابقات برای اولین‌بار در ایران در هشت رشته ورزشی خانم و آقا برگزار شد و سه رشته جانبازان و معلولان هم به این رشته‌ها اضافه کردیم. در رشته بوچیا ۹۸ شرکت‌کننده داشتیم که همین مسئله ما را ترغیب کرد بزرگ‌ترین جشنواره جانبازان و معلولان را در خردادماه برای این عزیزان برگزار کنیم.

در جام رمضان برای اولین‌بار در پنج سالن این شهر رشته فوتسال را داشتیم. مسابقات نهایی را در سالن شهید بهشتی برگزار کردیم که جمعیت زیادی هم برای تماشا می‌آمدند و سالن بهشتی بعد از سال‌ها پر از جمعیت شده بود. معتقدم شروع کار عظیم ما در معاونت سلامت و تربیت‌بدنی و نقطه‌عطفمان برگزاری همان مسابقات جام رمضان بود. آنجا بود که به خودمان ایمان آوردیم که خیلی از کار‌های دیگر هم شدنی است.

توجه ویژه به ورزش جانبازان و معلولان

در خرداد و هم‌زمان با سالروز آزادی خرمشهر، بزرگ‌ترین جشنواره ورزشی جانبازان و معلولان را در دوازده رشته برگزار کردیم. این جشنواره با همکاری هیئت جانبازان و معلولان برگزار شد و بزرگ‌ترین مسابقه ویلچررانی را با حدود ۱۵۰ ویلچرران در رینگ بوستان ملت برگزار کردیم که بی‌سابقه بود. استقبال از مسابقات جانبازان و معلولان خیلی خوب بود و همین عاملی شد تا ما یک مسئولیت خاص در معاونت سلامت و تربیت‌بدنی با موضوعیت ورزش جانبازان و معلولان ایجاد کنیم که تأکید خود شهردار بود.

تغییر رویکرد در جشنواره ورزشی محلات

جشنواره محلات حدود ۱۰ سال قدمت دارد که از دوره حسین نخعی آغاز شد و در دوره پوریان، عباس دهقانی، مجد و حسن نوری ادامه داشت. جا دارد همین‌جا از همه مدیران قبلی تشکر کنم. ما تغییراتی در مسابقات محلات امسال دادیم و آن اینکه در برخی محلات که جانباز و معلول یا بیماران خاص داشتند، مسابقات جانبازان و معلولان برای آن‌ها برگزار کردیم. سال آینده در مسابقات محلات قرار است یک لیگ داشته باشیم که از هر محله تیم‌های اول تا سوم به مسابقات شهری بیایند و این مسابقات به‌صورت سالانه مثل لیگ‌برتر ادامه داشته باشد. با هیئت مربوط صحبت کردیم تا قهرمان این مسابقات سهمیه لیگ مشهد را در آن رشته بگیرد.

بانوان در ایستگاه «مادر و کودک»

یکی از تأکیدات ویژه شهردار مشهد توجه به ورزش بانوان است. در دوره مدیریت شهری جدید ما در مسابقات جام رمضان در سه رشته والیبال، بسکتبال و فوتسال مسابقات بانوان داشتیم که همین عاملی شد تا حالا مسابقات جشنواره ورزشی بانوان را در سیزده رشته ورزشی و در رده‌های سنی مختلف برگزار کنیم. در این دوره ما مجموعه «مادر و کودک» را برای استفاده بانوان به بهره‌برداری رساندیم که به گواه بسیاری از کارشناسان جزو سه مجموعه برتر کشور در این حوزه است. امروز هم افتتاح مجموعه تخصصی بانوان در حاشیه شهر خیابان میثم، منطقه ۴ را داریم که یک گام دیگر در راستای ازبین‌بردن تبعیض بین ورزش آقایان و بانوان و نیز توجه ویژه به امر ورزش بانوان است.

فرصت ویژه استعدادیابی

یکی‌دیگر از اولویت‌های ما استعدادیابی در حاشیه شهر است. در سال ۱۴۰۲ اعتبار خوبی را برای استعدادیابی در نظر گرفته‌ایم. شهر را به هشت قسمت تقسیم کردیم و هر بخش قرار است یک کمپ باشد که هر کمپمان نیازسنجی انجام خواهد داد که در آن منطقه بازخورد کدام رشته‌های ورزشی بهتر است تا روی آن رشته‌ها بیشتر کار کنیم. بالاخره در این بخش هیئت‌های ورزشی را هم پای کار آورده‌ایم و از آدم‌های متخصص درجه‌یک برای استعدادیابی استفاده می‌کنیم.

البته این را هم بگویم که استعدادیابی وظیفه شهرداری نیست، بلکه ما به‌نوعی به ورزش کمک می‌کنیم. وظیفه شهرداری مشهد در استعدادیابی این نیست که تا روز آخر آن استعداد را به شکوفایی برساند، بلکه ما زمینه‌های کشف این استعداد‌ها را فراهم می‌کنیم و در ادامه این خود هیئت‌ها هستند که باید به‌صورت تخصصی این ورزشکاران و استعداد‌ها را به شکوفایی برسانند. به‌عبارتی ما سعی می‌کنیم زمینه‎‌ای را فراهم کنیم که با استفاده از امکانات ما، هیئت‌های ورزشی این استعداد‌ها را کشف کنند. با وجود این، شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد هیئت‌های ورزشی برای بهره‌مندی از این امکان به ما مراجعه کرده‌اند.

باشگاه مقاومت شهرداری در مرحله تصویب قانونی

بعد از سالیان سال یک مصوبه در صحن شورای اسلامی شهر مشهد تصویب شد که به‌نظرم اتفاقی خوب بود. بیشتر مراکز استان‌های ما در لیگ‌برتر یا رده‌های پایین‌تر باشگاه شهرداری دارند. داستان باشگاه مقاومت شهرداری مشهد هم الان در مرحله اخذ مجوز‌های قانونی در فرمانداری است و تا الان نه می‌توانم بگویم همه‌چیز کامل لغو شده و نه ۱۰۰ درصد قطعی شده است. بااین‌حال، همه تلاشمان را می‌کنیم این باشگاه را به سرانجام برسانیم. یکی از اولویت‌هایی هم که در روز نخست تصویب مصوبه تشکیل این باشگاه مطرح شد، استفاده از ظرفیت ۷۹ درصدی ورزشکاران بومی بود که می‌تواند به ورزش استان کمک کند.

تا الان که با شما صحبت می‌کنم، می‌گویند ورود به ورزش قهرمانی در وظایف شهرداری‌ها نیست و مصوبه یا دستور مستقیم وزیر را می‌خواهد که البته بسیاری از شهرداری‌های کشور در ورزش قهرمانی هستند و حالا به‌هرحال هنوز در شهر مشهد با این قضیه مخالف‌اند؛ اما ما همه تلاشمان را می‌کنیم و فرمانداری هم دیدش مثبت است و ما هم درپی درست‌کردن بند‌های قانونی‌اش هستیم و اگر نتوانستیم از استان به نتیجه برسیم، به وزارتخانه می‌رویم.

کمک هشت‌ونیم میلیاردی به ورزش قهرمانی

ما محکوم شدیم که در این دوره به ورزش قهرمانی کمک نمی‌کنیم، درحالی‌که اصلا چنین چیزی نیست. کمک به ورزش قهرمانی این نیست که ما پول بدهیم به باشگاه‌ها و بگوییم این ۵ میلیارد را بگیر! این ورزش قهرمانی نیست. ما در همین دوره بیش از هشت‌ونیم میلیارد برای ورزش قهرمانی هزینه کردیم و این هزینه البته فقط نقدی نبوده و شاید شامل دادن سالن به باشگاه‌های ورزشی، هزینه رفت‌وآمد و... هم بوده است. به‌عنوان مثال الان سالن تاکسی‌رانی را به‌صورت رایگان برای تمرین و مسابقه در اختیار تیم فوتسال رکن‌آذین در لیگ‌برتر فوتسال قرار داده‌ایم.

یکی از دغدغه‌های شهردار، کمک به ورزش قهرمانی هم هست، اما من هم مثل ایشان با ریخت‌وپاش‌های مالی موافق نیستم. اینکه ما بیاییم پول را جایی به ورزش قهرمانی بدهیم که هیچ آورده‌ای برای ورزش استان نداشته باشد، درست نیست. نمونه‌اش پدیده که برایش هزینه‌هایی شد که امروز هیچ اثری از این تیم نیست و دود شد و به هوا رفت. همین‌جا می‌گویم سخت‌افزار‌های ما در شهرداری در اختیار ورزش قهرمانی خواهد بود.

بار ورزش شهر به دوش شهرداری است

ورزش شهر ما بیمار است. بعد از چند جابه‌جایی، هاشمی‌جواهری روی کار آمد. اما من معتقدم اداره‌کل ورزش‌وجوانان هنوز نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. یکی از سؤالاتم از مدیرکل تربیت‌بدنی استان این بوده است که چرا خیلی از هیئت‌های ورزشی همیشه به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند سالن می‌خواهیم؟ به‌هرحال ما هم سالن‌هایمان باتوجه‌به مبالغ خیلی کمی که از شهروندان می‌گیریم، همیشه پر است و خالی‌کردنش سخت است. اداره‌کل سالن‌هایش را به بخش خصوصی داده است و نمی‌تواند سالن‌هایش را در اختیار هیئت‌ها بگذارد. درصورتی‌که در قراردادهایمان با سالن‌های ورزشی‌مان بندی گذاشتیم که اولویت با کارکنان تربیت‌بدنی شهرداری است، اگر مراسمی داشته باشند. به‌جرئت می‌توانم بگویم بار ورزش شهر را شهرداری به دوش می‌کشد.

سال ۱۴۰۲، سال تحول زیرساخت‌هاست

با پهنه‌ای که شهر مشهد دارد، زیرساخت‌های ورزشی‌اش خیلی کم است و ما در حوزه معاونت سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری مشهد به‌دنبال آن هستیم که در سال ۱۴۰۲ تحول اساسی در حوزه زیرساخت‌های ورزشی داشته باشیم. سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های رؤیایی در حوزه پروژه‌های عمرانی ماست که مبلغ خیلی خوبی را برای زیرساخت‌ها در نظر گرفتیم. ۲۲ بهمن همین امسال سه زمین از زمین‌های روبازمان در حاشیه شهر، مناطق ۲، ۳ و ۵ افتتاح می‎‌شود. در سال ۱۴۰۲ بیش از سی زمین ورزشی روباز مصنوعی را افتتاح می‌کنیم و یک کمپ خیلی خوب هم در منطقه ۶ خواهیم داشت که اگر در این دوره اجرا شود، یک مجموعه ماندگار مثل مجموعه ورزشی امام‌رضا (ع) در حاشیه شهر و منطقه مهرگان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->